Persona’s zijn super handig. Maar waarom gebruik je ze?

Leestijd: +/- 2 minuten

Onder andere bij het opstellen van een online strategie komt de term persona veelvuldig voor. En dat is ook wel logisch want door het opstellen van de juiste persona’s, kun je je doelgroep in hun online gedrag begrijpen en daar goed op inspelen zodat bijvoorbeeld de weg naar een conversie zonder drempels kan worden afgelegd.

 

Concreet

Een persona is een archetype van een gebruiker, ofwel een karakterisering van een bepaald type gebruiker. Persona’s stel je op aan de hand van een doelgroepenonderzoek, waarbij je een beperkt aantal typerende gebruikers definieert. Deze gebruikers bestaan natuurlijk niet echt, maar die beschrijf je wel als zodanig. Je omschrijft een persona dus op basis van bijvoorbeeld demografie, behoeften, biografie en voorkeuren. Je kunt ook een foto aan een persona koppelen. Op die manier geef je de fictieve persoon een gezicht en kun je bij het ontwerpen van bijvoorbeeld je website, rekening houden met de manier waarop deze persoon je site het liefst gebruikt.

 

Waarom ontwikkel je een persona?

Een persona zorgt voor herkenning. Wie is nou die persoon die je probeert te bereiken. Het is kort gezegd de personificatie van de doelgroep. Het beschrijft naast persoonlijke kenmerken ook zijn of haar vrijetijdsbesteding en interessegebieden, online gebruik en gedrag en eventuele informatie- en communicatiewensen ten aanzien van je organisatie. Een persona gebruik je om bijvoorbeeld je beeldgebruik en tone of voice op af te stemmen. Of om het in te zetten communicatiekanaal te bepalen.

Na het ontwikkelen persona’s is het vaak verstandig deze te testen. Dus om bijvoorbeeld wireframes van een website te testen op functionaliteit of de customer journey. Of door content te toetsen op inhoud en tone of voice.

 

Waar komen die persona’s eigenlijk vandaan?

Persona’s zijn afkomstig uit het vakgebied usability. Dit vakgebied houdt zich bezig met de gebruiksvriendelijkheid van gebruiksvoorwerpen, zowel fysiek als digitaal. In een perfecte wereld wordt tijdens het ontwikkelingsproces van producten rekening gehouden met de beoogde gebruikers. Want hoe toegankelijker en gebruikersvriendelijk een product is, hoe meer mensen er eenvoudig mee zullen kunnen omgaan. Vertaald naar online betekent dit dat gebruikers zo snel en eenvoudig mogelijk hun gewenste contactmoment kunnen bereiken.

De interaction designer Alan Cooper was de eerste persoon die over persona’s schreef in zijn boek ‘The Inmates are Running the Asylum‘. Hij beschreef in dit boek onder meer hoe persona’s kunnen worden ontwikkeld en toegepast.

 

In een notendop

Met het ontwikkelen van persona’s ontwikkel je een fictief persoon die zo goed mogelijk jouw doelgroep vertegenwoordigt. Vervolgens toets je alle communicatie aan hem of haar, waardoor dat wat je aan content maakt, past bij de wensen en verwachtingen van de mensen die je probeert te bereiken. Super handig dus!

Heb je hulp nodig met het ontwikkelen van een goede contentstrategie? Ik kan je helpen!