Zeg, wat doe jij nou eigenlijk??

Leestijd: +/- 3 minuten

Nu ik freelancer ben komt deze vraag vaak voorbij. Mijn antwoord is steevast: ‘Dat is een hele goeie vraag!’. Maar goed, ik heb natuurlijk wel een plan, dat snap jij ook. Een mooi onderwerp voor een blogpost dacht ik zo. Dat maakt het voor iedereen helder; uiteindelijk ook voor mezelf. En heb jij wat leuks te lezen. Dit artikel gaat dan ook concreet over wat ik doe en hoe dat jou kan helpen, maar ook waarom ik dat doe en wat daar aan vooraf ging.

 

Eerst maar even concreet

In een ideale situatie doe ik dit: Ik bekijk of de identiteit van een merk nog samengaat met de visie, de missie en de groeistrategieën van de organisatie en zorg dat deze op een praktische manier weer samenkomen. Op basis hiervan stel ik samen met relevante stakeholders een online strategie op waarbij we de doelgroep (opnieuw) omschrijven, de bijbehorende persona’s ontwikkelen en doelen en KPI’s vaststellen. En in het verlengde hiervan zorg ik als project manager voor de realisatie van websites, de benodigde content en de juiste invulling van de sociale kanalen. Maar… Het kan natuurlijk ook zijn dat ik alleen de realisatie van een website begeleid en tijdens dat proces de identiteit en strategie waarborg. Of alleen een strategie opstel. Of alleen koffie kom drinken. Dat kan natuurlijk ook. Uiteraard doe ik dat allemaal niet alleen, maar maak ik gebruik van mijn netwerk van enthousiaste professionals.

 

Balans

Balans. Of eigenlijk, het gebrek aan balans. Dat is een belangrijke aanleiding geweest om voor mezelf te kiezen en als freelancer te starten. Ik ben lang managing director bij een superleuk Haags internet bureau geweest, maar als ik eerlijk ben zagen de dagen er op het einde te vaak hetzelfde uit. Het werd een automatische piloot, waarbij de balans tussen energie geven en energie krijgen niet meer in verhouding was. En het heeft best even geduurd voor ik dat inzag. Je kent ’t wel: 5 minuten fietsen, leuke mensen, toffe klanten, voldoende verantwoordelijkheden, alle vrijheid om gave dingen te doen, mooie reisjes. Noem het maar op. Maar in dat gemak zit ook direct de valkuil. Je blijft te lang hangen en er ontstaat zonder dat je het in de gaten hebt een energielek. En daar heeft helemaal niemand iets aan. Dus, hup! Tijd voor iets nieuws!

 

Waar word ik nou écht blij van?

Tja… Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want na 11 jaar op dezelfde plek werken, zit je echt wel een beetje vast. Dus na dik een decennium mensen en bureau leiden, vond ik het verrassend ingewikkeld om te bedenken waar ik nou écht blij van zou worden. Dat is, als ik eerlijk ben, nog best wel even een zoektocht geweest. Gelukkig heb ik hele fijne vrienden en een fantastische vrouw, die mijn herhaaldelijke vragen allemaal lang genoeg hebben aangehoord en beantwoord tot ik wist wat het moest gaan worden. De uitgangspunten zijn wat mij betreft nu meer dan duidelijk: 1) Plezier (met hoofdletters bovenaan) in wat ik doe, 2) de mogelijkheid om te kunnen kiezen wat ik doe en met wie ik dat doe en 3) de mogelijkheid om te kiezen iets juist niet te doen. Logisch toch? Dat zou iedereen moeten kunnen doen.

 

Orde op zaken stellen

Na een grondige zelf-analyse, hei-sessies en voldoende G&T’s, heb ik besloten vanuit mijn specialismen Online Strategie & Project Management organisaties te helpen met het rechttrekken van hun online communicatie.

Kijk… Schreeuwen waar je goed in bent, dat kan iedereen. Maar gericht en subtiel en op het juiste moment je doelgroep informeren zodat die er baat bij heeft is andere koek. En het leuke is dat de mensen binnen een organisatie vaak heel veel weten, maar simpelweg door de bomen het bos niet meer zien. Na verloop van tijd zijn de kaders vervaagd en wordt het allemaal wat slordig. Dus door de juiste mensen bij elkaar te zetten en de juiste vragen te stellen, kun je samen orde op zaken stellen. En dat is echt super leuk om te doen :-).

Dus… Dat doe ik.

Nieuwe blog in je mail ontvangen? Laat je gegevens achter!