Een online strategie is noodzakelijk binnen elke organisatie.

Zo’n online strategie, wat moet ik daar nou mee??

Leestijd: +/- 3 minuten

Er zijn boekenkasten over volgeschreven en toch waag ik me er nog maar even aan. De vraag ‘Zo’n online strategie, wat moet ik daar nou mee??’, ga ik in dit artikel voor je beantwoorden. En hoewel veel mensen het er over eens zijn dat het noodzakelijk is voor een optimale conversie, het allemaal vrij logisch klinkt, gaat het echt nog heel vaak verkeerd. Maar goed, dat is helemaal niet erg. Dat valt allemaal op te lossen. Daar gaan we.

 

Wat zeg je??

Ja, goeie vraag. Wat zeg je nou eigenlijk? En vooral tegen wie zeg je het? Klopt je tone-of-voice en luistert je doelgroep eigenlijk wel? En als je doelgroep luistert en zijn weg vindt naar je website, doen ze daar dan wat je wil dat ze doen. Met andere woorden: Converteren de bezoekers op de juist manier? Want conversie betekent een contactmoment of nog beter, een verkoop. Omzet dus. En in een commerciële organisatie is dat uiteindelijk het ultieme doel.

Wanneer je nog teveel aan het stoeien bent met die conversiepercentages, zul je iets moeten veranderen. Misschien heb je je doelgroep niet helemaal helder en hebben je bezoekers een andere behoefte dan wat jij denkt dat ze hebben. Met als resultaat dat ze niet snel genoeg vinden waar ze naar op zoek zijn. En dan maken ze rechtsomkeer en haken af. Of zijn je doelen en doelstellingen onvoldoende duidelijk en meet je op basis van de verkeerde KPI’s. Voldoende redenen om alles van voor af aan tegen het licht te houden en goed op elkaar aan te laten sluiten. Leuk om te doen en super waardevol!

 

Niets staat op zichzelf in een online strategie

Het belang van een online strategie is dat je aan je hele online communicatie houvast en richting geeft. Het is dan ook verstandig je te realiseren dat wat je online doet, je dat met een reden doet. En dat zolang je geen keuzes maakt, je telkens met een schot hagel schiet met de hoop iets te raken. Op die manier zijn al je inspanning, hoe goed ook bedoeld, weinig effectief. Los van een toevalstreffer die heel veel tijd en geld heeft gekost. Ja… het gaat dus over geld. En tijd.

Vergis je niet, alle facetten van een online strategie hangen samen. Zo ben je door het afbakenen van je online strategie (intern/ extern, nationaal/internationaal, producten/diensten) bijvoorbeeld veel beter in staat om je doelgroep goed te omschrijven. Die moet je proberen zo scherp mogelijk te kanaliseren. Misschien heb je er wel meer. Kan natuurlijk prima, maar er kan er echt maar één de belangrijkste zijn. En die moet jij aanwijzen. Kiezen dus. Want hoe breder je doelgroep, hoe breder je communicatie en hoe minder mensen zich echt aangesproken voelen. Best belangrijk dus om hier even bij stil te staan.

En als je je doelgroep scherp hebt, weet je ook welke communicatiekanalen je moet gebruiken (die bepaal je bijvoorbeeld in je contentstrategie). Denk aan bloggen, email marketing, digitale magazines en social media. Op basis hiervan kun je beslissen hoe je de content marketing machine aan moet slingeren voor… daar is ‘ie weer: Conversies!

In je online strategie kies je de juiste sociale kanalen.

Kies de juist sociale kanalen bij je doelgroep voor een maximaal bereik en de effectiefste conversies.

Kortom…

Je kent dus nu de kaders van je strategie, je weet wie je doelgroep is en je snapt hoe je deze moet bereiken en activeren. Met een beetje geluk heb je zelfs over persona’s nagedacht. En omdat je nu weet waar je doelgroep behoefte aan heeft en hoe de customer journey van je persona’s eruit ziet, kun je vrij eenvoudig doelen, doelstellingen en KPI’s bepalen. Die heb je nodig om achteraf te kunnen meten of je strategie effectief en zinvol is. En nog veel belangrijker. Je hebt data om te kunnen bijsturen en te verbeteren. Want helaas pindakaas. Je bent nooit klaar.

Dus… Neem er de tijd voor en zorg dat je met alle relevante stakeholders in je organisatie het eens wordt over de scope, over doelgroepen en persona’s, over doelen en doelstellingen en over welke consequenties dit heeft voor je organisatie. En kom je er niet uit? Dan kun je met mij natuurlijk contact opnemen. Ik kom je graag helpen.

Heb je hulp nodig met het ontwikkelen van een goede contentstrategie? Ik kan je helpen!