Leestijd: +/- 4,5 minuten
Een goede online strategie bestaat niet alleen uit een stip op de horizon. Het is niet alleen een plan maken en dromen over hoe het moet zijn. Ergens in het proces zul je ook daadwerkelijk stappen moeten zetten, keuzen moeten maken en concreet moeten worden. En zoals je weet: Zonder content geen boodschap. Dus het bepalen van een goede contentstrategie is het begin van je communicatie. Een goed begin is het halve werk zei mijn oma altijd, dus laten we hier maar eens ons licht op schijnen. Dit artikel gaat dan ook over het belang van een contentstrategie en het ontwikkelen hiervan. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen!
Wat is eigenlijk een content strategie?
Een contentstrategie is een plan waarin je allerlei keuzes met betrekking tot je content maakt en vastlegt. In dit plan, wat je onderdeel van je online strategie kunt laten zijn, vertaal je de behoeftes van je doelgroep (en dus je klanten) in iets tastbaars waarmee zij op jouw online omgeving hun doelen kunnen bereiken. Daarbij zorg je er tegelijkertijd voor dat jouw eigen organisatie haar doelstellingen kan behalen.
Een goede contentstrategie beschrijft daarnaast allerlei andere zaken rondom content. Denk bijvoorbeeld aan de levensduur en de verantwoordelijkheid van content. Ook kun je richtlijnen opnemen voor het contentmanagement en het contentbeheer.
Waarom het verstandig is een contentstrategie te hebben
Natuurlijk kun je op basis van je onderbuikgevoel en trial-and-error besluiten mooie content te maken. Als je een beetje creatief bent en je vak en je business goed kent, zou dat best een tijdje goed kunnen gaan. Maar het kost altijd meer tijd en geld dan nodig. En belangrijker nog: hoewel de start van contentontwikkeling vaak actief en enthousiast wordt ingezet, verwatert het vaak na verloop van tijd als je niet een plan hebt. Zonde van alle tijd en energie!
Dus zul je op een bepaald moment je er toch aan moeten wagen. Een contentstrategie. Dit geeft namelijk richting aan het structureren, produceren, publiceren, managen en beheren van alle vormen van content. Inclusief alt-teksten en meta-informatie die voor zoekmachines zo belangrijk zijn. Ook is het op deze manier voor alle stakeholders in je organisatie helder wie de content verzorgt, wie deze publiceert, via welk medium of kanaal het gedeeld wordt en met welk doel. Een contentstrategie geeft je dus houvast, zeker als je verder bent in de tijd. Het draait om structuur, regelmaat, discipline, consequent zijn en keuzes maken. Doe je dit goed, dan ben je vrij eenvoudig in staat om te meten, te analyseren en bij te sturen. En dat is best fijn!
De juiste en unieke content met de juiste tone-of-voice kan voor verbeterde conversies zorgen.
Zo ontwikkel je een goede content strategie in 5 stappen
Oké, we hebben dus vastgesteld wat een contentstrategie is en waarom het verstandig is om er eentje te ontwikkelen. Nu moet je er alleen zelf nog mee aan de slag. In 5 stappen ziet dat er ongeveer zo uit:
1. Doel bepalen
Je begint bij het opstellen van een contentstrategie altijd met het bepalen van de doelstellingen. Je maakt content om iets te bereiken. Waarschijnlijk heb je tijdens het ontwikkelen van een online strategie alle doelen al duidelijk bepaald. Dit kun je dus gebruiken om deze eerste stap in te vullen. Het is daarbij verstandig om deze doelstelling(en) SMART te formuleren. Zo kun je tijdens en na het implementeren van de contentstrategie meten wat het effect er van is.
SMART is een manier om een heldere, meetbare doelstelling te formuleren. Aan vage, niet-concrete doelstellingen die nergens toe leiden, heeft namelijk niemand iets. Deze brengen alleen maar ruis. Doelstellingen ga je daarom altijd Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden maken; SMART dus.
2. Identificeer je doelgroep
Duik dieper in je doelgroep en lees en luister wat hen bezig houdt. Welke vragen hebben zij waarop jij antwoord kunt geven? Ga na tegen welke problemen ze aanlopen en bedenk op welke manier jij ze zou kunnen helpen. Een goede manier om tot de kern van je doelgroep te komen is door persona’s op te stellen. Dit zijn fictieve personages die goed inzicht geven in de interesses van je doelgroep. Heb je toevallig al een online strategie ontwikkeld? Dan heb je ze daar als het goed is al uitgebreid beschreven. Handig! Kun je zo door naar stap 3.
3. Informatie bepalen
Nu je weet hoe je doelgroep er uit ziet en wat hen beweegt, kun je deze combineren met je eigen doelstellingen. Op basis hiervan weet je welke informatie je moet aanbieden om je doelgroep maximaal te kunnen bedienen. Maak met deze informatie unieke content. Niet alleen voor op je website, maar voor alle kanalen waarmee je doe doelgroep kunt en wilt bereiken. Let er hierbij op dat de informatie die je aanbiedt waardevol en pakkend is. Daarbij moet het vindbaar zijn én inspirerend voor je doelgroep. Het liefst zo dat ze het gaan delen. Oh ja, maak altijd een contentkalender. Hierin leg je per week vast welke content op welk moment via welk kanaal wordt verspreid. Zo weet je altijd wanneer je iets moet maken en in welke vorm.
4. Doelgroep bereiken
Als je mooie content hebt gemaakt wil je natuurlijk wel dat mensen het vinden. Dat gebeurt helaas niet vanzelf. Deel dus je content op alle relevante kanalen. Bijvoorbeeld op social media. Facebook, Twitter en LinkedIn lenen zich bijvoorbeeld uitstekend voor het verspreiden van leuke nieuwe artikelen, video’s en afbeeldingen. Maar ook andere kanalen zijn super waardevol. Afhankelijk van je doelgroep kies je de social media kanalen die het beste bij hen past. Wanneer je erin slaagt je doelgroep via de beschikbare kanalen te bereiken en te verleiden om naar je website te komen, moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat deze voor alle devices beschikbaar is. Zorg dus dat je site mobiel vriendelijk is, zodat je geen bezoekers kwijtraakt.
5. Meten
En nu ga je meten, want… Meten is weten! Dat doe je bijvoorbeeld met Google Analytics of Google Tag Manager. Je meet bijvoorbeeld hoeveel mensen je social media posts delen. Hoeveel verkeer er van de sociale kanalen naar je site gaat. Of ze artikelen helemaal lezen of video’s helemaal uitkijken. Wordt er op call-to-actions geklikt? En wordt die klik wel echt geconverteerd naar een door jou vastgesteld doel? Door op de juiste manier te meten ben je in staat goed te bepalen of je contentstrategie het gewenst effect heeft. Heeft het effect? Gaaf! Heeft het dat niet? Dan moet je gaan schaven. Je kunt bijvoorbeeld verschillende contentvormen toetsen bij je doelgroep. Misschien past de tone-of-voice niet helemaal of heb je bepaalde behoeftes over het hoofd gezien. Aanscherpen dus.
Kortom…
Een gedegen contentstrategie kan dus bepalend zijn voor het succes van je online strategie en je online communicatie. Door vast te leggen wie je wilt bereiken en op welke manier, kun je tijdens het proces bijschaven, verbeteren een veranderen. Het geeft houvast, overzicht en een realistisch beeld van de effecten van je strategie. Doen dus! En uiteraard is er nog veel meer over te leren. Daar help ik je graag bij!
Heb je hulp nodig met het ontwikkelen van een goede contentstrategie? Ik kan je helpen!